Klachtenbeleid - Particulieren
Klachtenprocedure voor consumenten
De onderhavige klachtenprocedure (hierna te noemen: “klachtenprocedure”) regelt de wijze en voorwaarden voor het claimen van gebreken in de goederen die door een consument via de online winkel www.oemvwshop.com bij ons bedrijf zijn gekocht:
TSE Slovakia s.r.o. , met maatschappelijke zetel te Fraňa Mojtu 281/18, Nitra 949 01, Slowakije
Bedrijfsregistratienummer: 55983600
Belasting-ID.nr.: SK2122153649
Geregistreerd: bij de gemeentelijke rechtbank in Nitra onder dossiernummer 62337/N
Afleveradres: Fraňa Mojtu 281/18, Nitra 949 01, Slowakije
Telefoonnummer: +421 910 223 333
Contact e-mailadres: info@oemvwshop.com
1.& nbsp; Voor welke gebreken van de goederen zijn wij verantwoordelijk?
1.1. Als Verkoper zijn wij verantwoordelijk voor het verzekeren dat de door u bestelde goederen aan u zijn geleverd en dat de goederen vrij zijn van gebreken bij hun overname. Dit betekent dat de goederen voldoen aan de volgende voorwaarden bij de overname ervan:
-
- zij de kenmerken bezitten die tussen ons zijn overeengekomen, die wij beschrijven of die u op grond van de aard van de goederen had mogen verwachten;
- ze zijn in de juiste hoeveelheid, maat of gewicht;
- zij voldoen aan de eisen van de toepasselijke wettelijke voorschriften;
- ze geschikt zijn voor het doel dat wij aangeven of waarvoor de gekochte goederen normaal gesproken worden gebruikt;
- ze van de tussen ons overeengekomen kwaliteit zijn of, indien van toepassing, van de kwaliteit die vereist is door de toepasselijke en effectieve wettelijke voorschriften voor het type goederen; en
- ze vrij zijn van juridische gebreken, dat wil zeggen dat de goederen vrij zijn van eigendomsrechten van derden en vergezeld gaan van de documenten en papieren die nodig zijn voor het juiste gebruik van de goederen.
Bovendien zijn wij ervoor verantwoordelijk dat deze gebreken zich niet binnen de garantieperiode voordoen.
Buiten de wettelijke garantietermijn voor consumenten verlenen wij geen enkele kwaliteitsgarantie.
1.2. Afwijkingen in kleurschakeringen in werkelijkheid en op elektronische beeldschermen kunnen niet worden beschouwd als een gebrek aan de goederen. Als de goederen niet overeenkomen met uw idee, hebt u het recht om binnen 14 dagen na ontvangst van de goederen de Overeenkomst te herroepen in overeenstemming met Artikel 6 van de Algemene Voorwaarden voor Consumenten.
1.3. Als uw woonplaats of statutaire zetel zich buiten de Tsjechische Republiek bevindt of als onze rechtsverhouding een ander internationaal element bevat, stemt u ermee in dat het Tsjechische recht onze relatie beheerst. Als u een consument bent en de rechtsorde van uw land van verblijf een hoger niveau van consumentenbescherming biedt dan het Tsjechische recht, dan wordt u dat hogere niveau van bescherming geboden.
2. Wat is de garantieperiode?
2.1. Voor consumptiegoederen bedraagt de garantietermijn vierentwintig maanden vanaf de ontvangst van de goederen, tenzij op de webinterface, in de bij de goederen behorende documenten of in de advertentie een langere garantietermijn is vermeld.
2.2. Indien op de goederen een minimale houdbaarheidsdatum is vermeld of, in het geval van bederfelijke goederen, een periode gedurende welke de goederen gebruikt mogen worden (te gebruiken tot datum), duurt de garantieperiode tot deze datum.
2.3. In het geval dat de goederen voor u worden vervangen of gerepareerd, zijn de nieuwe goederen of de vervangen onderdelen en reserveonderdelen niet onderworpen aan een nieuwe garantieperiode. In een dergelijk geval wordt de garantieperiode echter verlengd met de periode waarin u de goederen niet hebt kunnen gebruiken vanwege het defect, d.w.z. met name de periode waarin de goederen in reparatie zijn.
3. Welke rechten heeft u bij gebrekkige nakoming?
3.1. Uw rechten die voortvloeien uit gebrekkige nakoming worden beheerst door het Burgerlijk Wetboek, met name door de artikelen 2099 tot en met 2117 en de artikelen 2165 tot en met 2174.
3.2. Overeenkomstig de hierboven vermelde bepalingen heeft u in het bijzonder recht op de volgende rechten:
a)Aanvullende levering van wat ontbreekt
Indien wij minder leveren dan de overeengekomen hoeveelheid of indien wij onvolledige goederen aan u leveren, heeft u recht op aanvullende levering van het ontbrekende.
b)Korting op de aankoopprijs
Indien er bij inontvangstneming sprake is van een gebrek aan de goederen of indien het gebrek zich voordoet binnen de garantietermijn, kunt u altijd aanspraak maken op een redelijke korting op de aankoopprijs.
c) Vervanging van de goederen of vervanging van een gebrekkig onderdeel van de goederen
Je mag altijd claimen de vervanging van de goederen of van het gebrekkige deel van de goederen, tenzij dit niet in verhouding staat tot de aard van het gebrek (dat wil zeggen, in het bijzonder wanneer onmiddellijke reparatie niet mogelijk is) en tenzij het slechts om een geringe inbreuk op de Overeenkomst gaat.
Je hebt geen recht om de goederen te laten vervangen als slechts een deel (component) van de goederen defect is. Als wij tijdens de klachtenprocedure concluderen dat slechts een deel van de goederen defect is, zullen wij dat deel in kwestie vervangen.
Je kunt niet vragen om een vervanging voor goederen die worden gebruikt of verkocht voor een lagere prijs. In plaats daarvan kunt u korting claimen op de aankoopprijs.
d)Reparatie van het artikel
Indien de goederen gerepareerd kunnen worden, heeft u het recht om het gebrek kosteloos te laten repareren. Indien tijdens de klachtenprocedure blijkt dat wij de goederen niet kunnen repareren, zullen wij u onmiddellijk informeren en kunt u een andere methode kiezen om de klacht af te handelen zoals hier aangegeven.
e) Terugbetaling van het betaalde geld (ontbinding van het Contract)
U kunt alleen restitutie eisen van het betaalde bedrag Dat:
-
-
- onze levering van een gebrekkig of onvolledig artikel een wezenlijke contractbreuk vormt; of
- wij het gebrek waardoor u de goederen niet goed kunt gebruiken niet kunnen verhelpen of wij de goederen met het gebrek niet kunnen vervangen (bijvoorbeeld omdat de goederen niet meer worden geproduceerd); of
- u de goederen niet goed kunt gebruiken omdat het gebrek zich na reparatie opnieuw voordoet (hetzelfde gebrek treedt opnieuw op na minstens twee eerdere reparaties); of
- de goederen hebben meerdere gebreken (het gelijktijdig voorkomen van ten minste drie herstelbare gebreken, die elk verhinderen dat de goederen op de juiste wijze kunnen worden gebruikt); of
- wij de termijn voor het behandelen van de klacht niet halen/wij er niet in slagen om binnen 30 dagen vanaf de datum waarop de klacht is ingediend, voor rectificatie te zorgen.
-
3.3. Als voorwaarde voor de omruiling van de goederen of voor de terugbetaling van het betaalde bedrag (terugtrekking uit het Contract), U moet het artikel retourneren in dezelfde staat waarin u het heeft ontvangen . Uitzonderingen hierop zijn de gevallen waarin:
a) er sprake is van een verandering in de toestand als gevolg van een visuele inspectie met als doel een gebrek in het artikel te ontdekken;
b)u het artikel nog in gebruik had voordat het gebrek werd ontdekt;
c) u door uw handelen of nalaten het niet onmogelijk heeft gemaakt om het artikel in ongewijzigde staat te retourneren; of
d) U het artikel nog vóór de ontdekking van het gebrek heeft verkocht, verbruikt of bij normaal gebruik heeft veranderd; indien dit slechts gedeeltelijk is gebeurd, dient u ons te retourneren wat u nog kunt retourneren en dient u ons te vergoeden voor zover u door het gebruik van het artikel profijt heeft gehad.
4. Wanneer is het niet mogelijk om rechten uit gebrekkige prestatie uit te oefenen?
4.1. U heeft geen recht op rechten uit gebrekkige uitvoering indien:
-
- u op de hoogte was van het gebrek voordat u het betreffende artikel overnam;
- u het gebrek zelf heeft veroorzaakt (bijvoorbeeld door onvakkundige montage); of
- de garantieperiode is verlopen.
4.2. Garantie- en aansprakelijkheidsclaims voor gebreken zijn niet van toepassing op:
-
- slijtage van de goederen veroorzaakt door normaal gebruik (een vermindering van de capaciteit van batterijen en accu's wordt ook beschouwd als slijtage door gebruik);
- gebreken aan het gebruikte artikel die overeenkomen met de mate van gebruik of slijtage die de goederen hadden op het moment dat u de goederen in ontvangst nam;
- artikelen die tegen een lagere prijs worden verkocht – alleen in verband met het gebrek waarvoor de lagere prijs is overeengekomen; of
- artikelen waarvan dit uit hun aard blijkt (met name goederen die door hun aard niet de volledige duur van de garantieperiode kunnen duren ).
5. Hoe kan ik een klacht indienen?
5.1. U kunt zo spoedig mogelijk na ontdekking van het gebrek een klacht bij ons indienen.
5.2. Wij accepteren klachten op ons hoofdkantoor of in onze operationele fabriek. Wij raden u aan om onze operationele fabriek te gebruiken, zodat uw claim zo snel mogelijk kan worden verwerkt.
Als u geïnteresseerd bent in het laten repareren van een artikel en het certificaat van bestaande rechten van gebrekkige uitvoering (garantiebewijs) de persoon aangeeft die is aangewezen om de reparatie uit te voeren (meestal een geautoriseerd servicecentrum), bent u verplicht uw claim bij die persoon in te dienen. U bent alleen verplicht dit te doen als deze persoon zich op dezelfde plaats bevindt als wij of op een plaats dichter bij u.
5.3. Aanbevolen procedure bij een klacht:
-
- voor een snellere verwerking kunt u ons vooraf per e-mail op de hoogte stellen van de claim;
- tegelijkertijd is het raadzaam om ons te informeren over het recht op de gebrekkige prestatie die u hebt gekozen, d.w.z. of u geïnteresseerd bent in de voltooiing van het ontbrekende, een korting op de aankoopprijs, vervanging van de goederen of hun gebrekkige onderdelen, reparatie van het artikel, terugbetaling of andere rechten in overeenstemming met deze Klachtenprocedure en het Burgerlijk Wetboek;
- de geclaimde goederen bij ons afleveren samen met de uitoefening van uw claim of later (anders dan in de vorm van rembours, die wij niet accepteren) op het adres van de maatschappelijke zetel of de exploitatievestiging (of op het adres van de persoon die is aangewezen voor reparatie), en wanneer u de goederen verzendt, raden wij u aan deze in een geschikte verpakking te verpakken om schade aan of vernietiging van de goederen te voorkomen;
- Om de procedure te vergemakkelijken, is het raadzaam om het aankoopbewijs van de goederen of het belastingdocument - factuur, indien afgegeven, of een ander document dat de aankoop van de goederen bewijst, bij te voegen, samen met een beschrijving van het gebrek en een voorstel voor de oplossing van de klacht.
Indien een van de hierboven beschreven stappen niet wordt nageleefd of een van de hierboven genoemde documenten niet wordt ingediend, staat dit de positieve afhandeling van de claim overeenkomstig de wettelijke voorwaarden niet in de weg.
5.4. Als moment van het indienen van een klacht geldt het moment waarop het gebrek aan ons is gemeld.
5.5. Wij beslissen onmiddellijk over de ontvangen klacht, in complexe gevallen binnen drie werkdagen. Deze termijn omvat niet de tijd die passend is voor het type product en die nodig is voor een professionele beoordeling van het gebrek. De klachten, inclusief eventuele herstelwerkzaamheden van het gebrek, worden zonder onnodige vertraging afgehandeld, uiterlijk binnen 30 dagen na de datum van de klacht, tenzij een langere termijn is overeengekomen.
5.6. Indien u een recht kiest dat u om objectieve redenen niet kan worden verleend (met name in het geval van onherstelbare gebreken of in het geval dat vervanging van de goederen niet mogelijk is), zullen wij onmiddellijk contact met u opnemen. In een dergelijk geval kunt u een ander recht kiezen in overeenstemming met de huidige Klachtenprocedure.
5.7. Wanneer u een claim indient, sturen wij u een schriftelijke bevestiging waarin staat wanneer u het recht hebt uitgeoefend, wat de inhoud van de claim is en welke methode van verwerking van de claim u wenst. Wij sturen u ook (nadat de claim is verwerkt) een bevestiging van de datum en methode van verwerking van de claim, inclusief een bevestiging van de reparatie en de duur van het reparatieproces, of een schriftelijke verklaring van de redenen voor het afwijzen van de claim.
5.8. Overeenkomstig het Burgerlijk Wetboek heeft u recht op vergoeding van de kosten die u redelijkerwijs heeft gemaakt om de goederen te claimen. Houd er rekening mee dat u uw recht op vergoeding van deze kosten moet uitoefenen binnen een maand na het verstrijken van de termijn waarbinnen het gebrek moet worden geclaimd.
De huidige Klachtenprocedure voor Consumenten is geldig en van kracht vanaf 01.08.2023