Klachtenbeleid - Bedrijf
Klachtenprocedure voor ondernemers en rechtspersonen
De onderhavige Klachtenprocedure voor ondernemers en rechtspersonen (hierna te noemen: “de Klachtenprocedure”) regelt de wijze en voorwaarden voor het indienen van een klacht over gebreken in de goederen die door een ondernemer of rechtspersoon via de online winkel www.oemvwshop.com zijn gekocht. ons bedrijf:
TSE Slovakia s.r.o., met maatschappelijke zetel te Fraňa Mojtu 281/18, Nitra 949 01, Slowakije
Bedrijfsregistratienummer: 55983600
Belasting-ID.nr.: SK2122153649
Geregistreerd: bij de gemeentelijke rechtbank in Nitra onder dossiernummer 62337/N
Afleveradres: Fraňa Mojtu 281/18, Nitra 949 01, Slowakije
Telefoonnummer: +421 910 223 333
Contact e-mailadres: info@oemvwshop.com
1. Aansprakelijkheid van de verkoper voor gebreken
1.1. De Verkoper is aansprakelijk voor het feit dat de goederen bij overname vrij zijn van gebreken. Dit betekent in het bijzonder dat de goederen bij overname aan de volgende voorwaarden moeten voldoen:
-
- ze zijn in de overeengekomen hoeveelheid;
- ze voldoen aan de tussen Koper en Verkoper overeengekomen kwaliteit en vakmanschap, indien van toepassing, overeenkomstig het overeengekomen monster of model, of eventueel overeenkomstig het uit de Overeenkomst blijkende doel; anders voor het gebruikelijke doel;
- Er is ook sprake van een gebrek in de goederen indien de Verkoper aan de Koper andere goederen levert dan die welke tussen hen zijn overeengekomen;
- de goederen vrij zijn van juridische gebreken, dat wil zeggen dat de goederen niet onderworpen zijn aan enig eigendomsrecht van een derde partij en dat de goederen vergezeld gaan van de documenten en papieren die nodig zijn voor het juiste gebruik van de goederen.
- De Verkoper verleent de Koper een kwaliteitsgarantie van 12 maanden.
1.2. Afwijkingen in kleurschakeringen in de werkelijkheid en op elektronische beeldschermen kunnen niet als een gebrek aan de goederen worden beschouwd.
1.3. Indien uw statutaire zetel zich buiten de Tsjechische Republiek bevindt, of indien onze rechtsverhouding een ander internationaal element bevat, stemt u ermee in dat onze rechtsverhouding wordt beheerst door het Tsjechische recht.
2. Rechten van de koper bij gebrekkige prestatie
2.1. De rechten van de Koper bij gebrekkige nakoming worden beheerst door het Burgerlijk Wetboek, in het bijzonder de artikelen 2099 tot en met 2117.
2.2. Indien het gebrek aan de goederen een wezenlijke inbreuk op de Overeenkomst vormt, heeft de Koper recht op de volgende rechten op grond van gebrekkige prestatie:
a) het gebrek wordt hersteld door levering van een nieuw exemplaar zonder gebreken of door levering van een ontbrekend exemplaar;
b) het verhelpen van het gebrek door het repareren van de zaak;
c) een redelijke korting op de aankoopprijs; of
d) terugtrekking uit het Contract.
2.3. Indien het gebrek aan de goederen een immateriële inbreuk op het Contract is, kan de Koper het volgende eisen:
a) herstel van het gebrek; of
b) een redelijke korting op de aankoopprijs.
2.4. De Koper is verplicht om de Verkoper te informeren over de gekozen methode van klachtoplossing bij het melden van het gebrek aan de Verkoper, anders beslist de Verkoper hierover. De gemaakte keuze kan alleen worden gewijzigd op basis van een overeenkomst met de Verkoper.
De Koper kan slechts aanspraak maken op een redelijke korting op de koopprijs indien het gebrek niet door herstel van de zaak of door levering van een nieuwe, gebrekvrije zaak of nalevering van een ontbrekende zaak kan worden verholpen.
Indien de Koper van mening is dat het gebrek een wezenlijke tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst vormt, is de Verkoper verplicht dit aan de Koper te bewijzen.
De Koper erkent dat, zolang hij geen gebruik maakt van zijn recht op korting op de koopprijs of zich niet terugtrekt uit de Overeenkomst, de Verkoper gerechtigd is om hem de ontbrekende goederen te leveren of het juridische gebrek te verhelpen (met name om de ontbrekende documenten te leveren), op kosten van de Koper.
2.5. Vervanging van de goederen of ontbinding van het Contract kan niet worden verzocht indien de Koper het artikel niet kan retourneren in de staat waarin hij het heeft ontvangen. Dit is niet van toepassing indien:
a) er is sprake van een verandering in de toestand als gevolg van een inspectie met als doel een gebrek in het artikel vast te stellen;
b) de Koper het artikel nog heeft gebruikt voordat het gebrek werd ontdekt;
c) de Koper niet door zijn handelen of nalaten de onmogelijkheid heeft veroorzaakt om het artikel in ongewijzigde staat te retourneren; of
d) de Koper de zaak nog vóór het gebrek werd ontdekt heeft verkocht, of in het kader van het normale gebruik daarvan veranderingen aan de zaak heeft aangebracht; indien dit slechts gedeeltelijk is gebeurd, zal de Koper aan de Verkoper teruggeven wat hij nog kan teruggeven en aan de Verkoper een vergoeding betalen voor zover hij door het gebruik van de zaak voordeel heeft gehad;
3. Onmogelijkheid om rechten uit te oefenen die voortvloeien uit gebrekkige nakoming
3.1. De Koper heeft geen rechten op grond van gebrekkige prestatie indien hij het gebrek kende vóór de overname van de goederen of indien hij het gebrek zelf heeft veroorzaakt.
3.2. De Koper heeft geen recht op enige rechten onder gebrekkige uitvoering, ook niet in het geval dat de Koper geen geautoriseerd servicecentrum heeft gebruikt om de goederen te monteren, als gevolg waarvan de goederen ondeskundig zijn gemonteerd. De Koper is verplicht om de installatie door een geautoriseerd servicecentrum aan te tonen met een installatiecertificaat uitgegeven door het geautoriseerde servicecentrum.
3.3. De aanspraken uit aansprakelijkheid voor gebreken gelden voorts niet voor:
-
- slijtage van de goederen veroorzaakt door normaal gebruik van de goederen;
- gebreken aan het gebruikte artikel die overeenkomen met de mate van gebruik of slijtage die het artikel vertoonde op het moment dat de Koper het in ontvangst nam;
- goederen die tegen een lagere prijs worden verkocht - alleen in verband met het gebrek waarvoor de lagere prijs is overeengekomen; of
- indien dit feit voortvloeit uit de aard van de goederen.
4. Procedure die moet worden gebruikt in geval van een klacht
4.1. De Koper is verplicht om zonder onnodige vertraging, uiterlijk binnen 48 uur na ontdekking van het gebrek, een claim in te dienen bij de Verkoper. Het contactadres van de Verkoper is het adres dat is vastgesteld voor de ontvangst van de geclaimde goederen.
4.2. Bindende procedure bij een klacht:
-
- voor een snellere verwerking kan de Koper de Verkoper vooraf per e-mail op de hoogte stellen van de claim;
- De Koper is verplicht de Verkoper te informeren over het door hem uit te oefenen en te kiezen recht, het gebrek te beschrijven en/of te beschrijven hoe het zich manifesteert;
- De Koper levert de geclaimde goederen aan de Verkoper (anders dan in de vorm van betaling bij aflevering, die de Verkoper niet zal accepteren), waarbij de Koper bij het verzenden van de goederen deze in een geschikte verpakking zal verpakken om schade of vernietiging ervan te voorkomen ;
- De Koper dient bij de goederen tevens een aankoopbewijs of belastingdocument bij te voegen – factuur, indien afgegeven, of enig ander document waaruit de aankoop van de goederen blijkt.
4.3. Als moment van reclameren geldt het moment waarop de gereclameerde goederen aan de Verkoper zijn geleverd.
4.4. De Koper heeft geen recht op vergoeding van redelijke kosten die zijn gemaakt om de goederen te reclameren.
De onderhavige Klachtenregeling voor Ondernemers en Rechtspersonen is geldig en van kracht vanaf 01.08.2023